RUSZYŁA KAMPANIA W CELU ZWIĘKSZANIA ZATRUDNIENIA W SEKTORZE TEKSTYLNYM/ ODZIEŻOWYM/ SKÓRZANYM/ OBUWNICZYM. ZACZYNA SIĘ WALKA O NOWYCH PRACOWNIKÓW!

Europejska Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) oraz Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP rozpoczynają kampanię finansowaną przez Komisję Europejską „Plan współpracy sektorowej w zakresie umiejętności. Rozwój kariery w sektorze tekstylnym/odzieżowym/skórzanym/obuwniczym”. Jej celem jest promowanie wśród osób poszukujących pracy – koncentrując się w szczególności na osobach do 30 roku życia – zatrudnienia w przemyśle TCLF, który wyróżnia się jako jeden z najbardziej strategicznych sektorów gospodarki UE. Ma on kluczowe znaczenie dla rozwoju innych dziedzin gospodarki, takich jak: budownictwo, rolnictwo, transport i drogownictwo oraz medycyna – jest też istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa służb specjalnych i obronności kraju.

Kampania to seria wizyt, spotkań i dni otwartych w szkołach ogólnokształcących, zawodowych, firmach i stowarzyszeniach TCLF w krajach UE. Celem jest rozwój świadomości o spectrum działania sektora wśród potencjalnych nowych pracowników, studentów czy uczniów szkół. Grupa ekspertów pochodzących z każdego państwa członkowskiego odwiedzi szkoły i instytucje szkoleniowe, by zaprezentować sektor i odpowiedzieć na wszystkie pytania studentów oraz uczniów. Kampania ma na celu podniesienie świadomości na temat możliwości podjęcia pracy i rozwoju kariery w sektorach TCLF, a także poinformowanie o wysokim poziomie zatrudnienia, atrakcyjnym środowisku pracy i zrównoważonym rozwoju w tych sektorach przemysłu.

Według danych z roku 2017, przemysł obuwniczy w Europie skupia ponad 21 tysięcy firm, które zapewniają zatrudnienie 278 tys. osób na różnych stanowiskach. Rynek obuwia w Europie wygenerował w 2017 r. przychody w wysokości ponad 95 mld EUR, co sprawia, iż obuwie jest drugim tuż za odzieżą najważniejszym segmentem mody w europejskiej branży detalicznej.

W Polsce w sektorze obuwniczym w roku 2018 zarejestrowanych było 3 440 firm. Nasz kraj jest  5. największym pracodawcą tego sektora w UE – zapewniając miejsce pracy w branży obuwniczej niemal 18 tys. osób.

Polska stała się ważnym ośrodkiem handlu obuwiem w Europie Środkowej, będąc jednocześnie jednym z 15 największych eksporterów i importerów obuwia na całym świecie.

Produkcja lokalna wyniosła w roku  2018 około 43 mln par, co plasuje Polskę na 40 pozycji wśród producentów obuwia na świecie. Zajmujemy też 7 pozycję pod względem wielkości produkcji w UE, z udziałem w rynku na poziomie 2,5%.  Wyprzedzają nas jedynie Włosi, Hiszpanie, Portugalczycy, Niemcy, Rumunia i Francja.

Wartość polskiego rynku obuwia w 2017 roku wyniosła blisko 3,3 mld EUR.

Przemysł obuwniczy w Polsce gromadzi głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które w ostatnich latach dokonały znacznego postępu technologicznego i innowacyjnego. Produkujemy produkt nowoczesny, modny i solidnie wykonany, który z sukcesem jest sprzedawany na rynku polskim, UE i na rynkach wschodnich. Największy udział w rynku ma segment obuwia skórzanego, którego sprzedaż w 2017 r. w Polsce wyniosła 1,4 mld EUR.